۲۳ مهر ۱۳۹۰، ۱۱:۲۷

دهمین دوسالانه ملی سفال‌ و سرامیک ایران آغاز به کار کرد

دهمین دوسالانه ملی سفال‌ و سرامیک ایران آغاز به کار کرد

دهمین دوسالانه ملی سفال‌ و سرامیک ایران در موزه امام علی(ع) تهران عصر روز گذشته 22 مهر ماه آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، روز جمعه 22 مهرماه، موزه هنرهای دینی امام علی (ع) میزبان هنرمندان و علاقمندان سفال و سرامیک بود تا دهمین دوسالانه ملی این هنر را افتتاح کنند. پس از پخش آیاتی از قرآن کریم و سرود ملی جمهوری اسلامی ایران، بهزاد اژدری دبیر این دوسالانه پشت تریبون قرار گرفت و از مرحوم عربعلی شروه هنرمند برجسته هنرهای تجسمی و فعالیت‌های موثر وی یاد کرد.

اژدری در ادامه بیان کرد: از دو سال پیش که نهمین دوسالانه به پایان رسید، هنرمندان سفال دست به آسیب‌شناسی سفال و سرامیک زدند و شورای سیاست‌گذاری دوسالانه نیز با اعتقاد قلبی که نسبت به هنرمندان این عرصه داشتند.

وی به برپایی همزمان این دوسالانه در شهر سمنان اشاره کرد و گفت: امید است شرایطی فراهم شود تا این نمایشگاه در سایر استان‌ها نیز برپا شود تا به نگرش و انگیزه سفالگران سایر نقاط کشور نیز دست یابیم.

دبیر دوسالانه سفال و سرامیک به چند تغییر در این دوسالانه نسبت به دوره‌های قبل پرداخت و افزود: شیوه اطلاع‌رسانی به هنرمندان سراسر کشور به طریقه‌های مختلف، سبب شد تا این هنرمندان با سرعت بالا از مراحل برپایی این دوسالانه مطلع شوند. هر چند برخی از هنرمندان با این شیوه‌ها کمی ناآشنا بودند، اما این رویه سبب شد؛ حتی هنرمندانی از خارج کشور نیز به موقع بتوانند در این دوسالانه آثارشان را ارائه کنند.

اژدری درباره آثار ارسال ‌شده به این دوسالانه بیان کرد: آمار و ارقام نشان می‌دهد که در این دوره نسبت به دوره‌های قبل ما با رشد 250 درصدی آثار سفال و سرامیک رو به رو هستیم که این امر اهتمام به هنر سفال و عشق به آرمان‌های سفالگری را در هنرمندان نشان می‌دهد. البته دلیل این رشد چشمگیر، فعالیت رو به رشد شعب انجمن سفال در استان‌ها است.

وی درباره ویژگی‌های دوسالانه دهم سفال و سرامیک توضیح داد: ایده‌های نو، استفاده از تنوع مواد، توجه به فرهنگ بومی و مواردی از این دست، جزو ویژگی‌های این دوسالانه است. البته نقش برپایی کارگاه‌های آموزشی در نقاط مختلف کشور را در رسیدن به این ویژگی‌ها نباید فراموش کنیم. همچنین برپایی اکسپو در طول برپایی دوسالانه، یکی از اتفاقاتی است که در دوره جدید افتاده است. امیدوارم سازمان‌ها، مجموعه‌داران، گالری‌داران و به‌ویژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از این امر استقبال کنند تا به جریان اقتصاد هنر کمک شایانی شود.

دبیر دوسالانه سفال و سرامیک به حضور دو هنرمند سفالگر از کشور ترکیه و اتریش در این دوسالانه اشاره کرد و گفت: امید است که این حضور، سبب ایجاد شرایطی شود که هنر سفال ما به سمت بین‌المللی‌شدن حرکت کند.

اژدری در ادامه ابراز کرد: آمار حاکی از آن است که هنرمندانی از سایر حوزه‌های هنرهای تجسمی، به این دوسالانه اقبال نشان داده‌اند که این اتفاق، قابلیت بالای هنر سفال‌گری برای ایجاد و خلق آثار هنری به شیوه‌های مختلف را دارد.

دبیر دوسالانه سفالگری در ادامه سخنان خود خبر داد: دو سال پیش در نهمین دوسالانه سفال‌گری، به ما قول تاسیس خانه سفال داده شد و امروز این امر با همراهی مدیریت فرهنگسرای رازی تهران تحقق یافت. مدیریت فرهنگسرای رازی فضای مناسبی را برای آموزش، گالری، کارگاه و غیره در اختیار ما گذاشته است و ما به زودی می‌توانیم فعالیت‌های خود را در این خانه آغاز کنیم. خانه سفال اکنون فقط یک خانه است و نیازمند حمایت مسوولان برای تجهیز آن است. امیدوارم مسوولان فرهنگی این حمایت را از خانه نوپای سفالگران ایران مدنظر قرار دهند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: 90 درصد آثار موزه‌های ما را آثار سفالی تشکیل می‌دهند. همین موضوع، خود بیانگر اهمیت و جایگاه والای این هنر دارد. استفاده از سفال در محیط‌های شهری یکی از مواردی است که باید مورد توجه ویژه دست‌اندرکاران قرار گیرد. همچنین توجه به این هنر در نقاط مختلف کشور، ضروری است. امیدوارم رویکرد ما به هنر سفال در زندگی روزمره و معنویت ما مورد توجه بیشتر قرار گیرد.

پس از این سخنان محمود شالویی مدیرکل دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی اظهار کرد: آدمی محصول خاک و آب است که در آن روح الهی دمیده شده است. به همین مناسبت سفال که از آب و خاک و دمیدن روح هنرمندانه انسان شکل گرفته است هنری قدسی و ملکوتی است.

وی در ادامه اشاره کرد: برخی از مورخان معتقدند که تاریخ ایران بیش از آن چیزی است که مطرح شده است و این موضوع از آثار سفالی که کشف شده، به دست آمده است. این امر حکایت از آن دارد که انسان از همان ابتدا به هنر سفال پرداخته است. بنابراین هنرمندان سفال‌گر مطمئن باشند که این هنر مورد توجه جدی ما قرار خواهد گرفت و ما به این هنر بااصالت‌مان بیش از هنرهای وارداتی خواهیم پرداخت.

شالویی ادامه داد: آثار این نمایشگاه به لحاظ تکنیکی و کیفی در حد بالایی قرار دارد و نشان می‌دهد که سفالگران ما حرکتی جدی و سریع را در پیش گرفته‌اند. از این رو در هر فرصت نمایشگاهی، از آثار سفالگران‌مان استفاده خواهیم کرد.

مدیر کل مرکز هنرهای تجسمی در ادامه به حمایت از خانه سفال و تجهیز آن اشاره کرد و گفت: اما مسوولان خانه سفال نباید به فعالیت این خانه در تهران اکتفا کنند. حتی در استان‌ها و مناطقی که هنر سفال‌گری رونق چندانی هم ندارد، این خانه باید حضور داشته باشد.

وی با اشاره به مصوبه مجلس در مورد خرید آثار هنری از محل یک‌دهم درصد از بودجه عمرانی نهادی دولتی، ابراز کرد: این مصوبه تحول خوبی در عرصه هنرهای تجسمی ایجاد خواهد کرد. از آنجا که دوسالانه سفال و سرامیک نخستین دوسالانه در سال 90 است من از نهادهای دولتی دعوت می‌کنم آغاز اجرای مصوبه خرید آثار را از همین جا آغاز کنند، چرا که آثار با کیفیتی از هنرمندان درجه یک کشورمان در آن به نمایش درآمده است و موقعیت خوبی است تا آثار باارزش توسط نهادها خریداری شود.

دهمین دوسالانه ملی سفال و سرامیک ایران تا 30 آبان‌ماه در موزه هنرهای دینی امام علی(ع) و فرهنگسرای کومش سمنان برپاست.

کد خبر 1433145

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha